De prin cărți adunate

În “Mândrie și prejudecată” Jane Austen a răsturnat căruța cu proști! 

Probabil că titlul e o expresie care nu denotă nivelul de cultură pe care încerc zilnic să-l afișez, dar acestea au fost primele cuvinte ce mi-au venit în minte atunci când – convinsă fiind că-mi irosesc timpul- am închis cartea celebră a scriitoarei Jane Austen. Personal, clasez lecturarea acestui roman în categoria “metode de tortură în urma cărora aș fi cu un pas mai aproape de nebunie”. De unde această aversiune împotriva unei scrieri care s-a bucurat de celebritate? Deși recunoașterea în lume nu înseamnă neapărat că o carte e bună, în fond și seria erotică a scriitoarei James a avut succes cu o anumită categorie de public. De fapt, dacă stau să mă gândesc, cred că aceste cărți au avut un public țintă comun. Mă rog, să revenim la motivele pentru care am dat cu “Mândrie și prejudecată” de pământ:

protagoniștii sunt tipici, aroganți, enervanți. Oricât am încercat, nu am reușit performanța de a le înțelege și justifica faptele, sunt ca doi copii orgolioși și încăpățânați, pe care, fără remușcări, i-ai bate cap în cap. Apoi, ambii afișează o aroganță (din nou spun, de nejustificat), se ajunge treptat la clișeul (deși în perioada de activitate a scriitoarei probabil nu era un clișeu) pe care nu îl agreez neapărat în care ea îl pune “cu botul pe labe”, apoi brusc, după toate aceste tatonări, se îndrăgostesc. Ce vreau să întreb, se aplică și în viața reală? Adicătelea, după replici acide și ironie, vine dragostea? Nu de alta, dar risc să se îndrăgostească de mine jumătate din persoanele pe care le cunosc. 

-aproape toate personajele feminine  au ca principal scop măritișul, nu sunt capabile să poarte o conversație și sunt genul de femei care înainte de a acorda atenție unui om caută informații despre venitul acestuia. Eu pot să înțeleg că aceste femei erau tipice pentru acel secol (nu că acum ar lipsi aceste personaje), dar chiar am simțit nevoia unei purtătoare de vagin pe care să o apreciez și care să nu fie o jignire pentru genul din care face parte. 

-de asemenea, acestei cărți i-ar fi trebuit o intrigă, un subiect bine conturat fiindcă ce am citit eu a fost un soi de telenovelă insipidă, lipsită de evenimente importante. Jane Austen a strecurat printre rânduri câte o mini dramă (care a contribuit la starea mea de plictiseală) și s-a axat pe “problemele” unei societăți superficiale, deci per total a scris o carte despre nimic. 

Bineînțeles, părerile sunt împărțite, accept și opinii diferite (argumentate!) în secțiunea comentarii. Haideți cu impresiile despre carte! 🙂 

 *sursă imagine

 

8 thoughts on “În “Mândrie și prejudecată” Jane Austen a răsturnat căruța cu proști! ”

  1. Două obiecții am de zis:
    Prima: De ce încerci zilnic să afișezi un anumit nivel de cultură? Sună dubios. :))
    A doua: Cuvântul vagin e așa de urât. Pizdă sună mult mai bine. Iar expresia „purtătoare de vagin” e oribilă. Nu mi-a trecut prin cap nici în cele mai groaznice coșmaruri să numesc o femeie „purtătoare de vagin”, cum nici eu nu aș putea fi vreodată „purtător de penis”. Te mai și duce cu gândul că ar fi vorba de un accesoriu, pe care îl poți lua cu tine sau lăsa acasă, în funcție de context. :))

    Liked by 1 person

    1. Încerc să păstrez aparențele unei fete educate. :)))
      Am folosit acel sinonim fiindcă nu voiam să mă repet. Poate că nu e cea mai inspirată expresie, dar o prefer în locul denumirii vulgare folosite de tine. 😉
      Dar mersi pentru sfat.

      Like

  2. “Mandrie si prejudecata” este un roman care mie mi-a placut. Modul in care evolueaza relatia dintre Elizabeth si Darcy este inedit pentru epoca respectiva, unde majoritatea cuplurilor se formau strict pe considerente practice. Si da, sunt multe cupluri care au trecut de la ironie la dragoste, in prezent chiar foarte multe. In general, sunt oameni carora le vine greu sa isi accepte sentimentele. Cuplul Jane – Bingley da o nota suava si romantica povestii. Prin aceste doua cupluri, autoarea spera sa dea anumite exemple tinerelor vremii. Cat despre restul personajelor, da, s-a rasturnat carul cu prosti, deoarece este o satira la adresa cutumelor acelor timpuri si a limitarilor pe care le presupuneau acestea. Nu, nu am citit seria doamnei James dar nu cred ca putem pune cele doua carti pe acelasi palier. Trebuie sa judecam totul in contextul epocii.

    Liked by 1 person

      1. Atunci am interpretat eu gresit aceasta afirmatie, care le atribuie un numitor comun :” De fapt, dacă stau să mă gândesc, cred că aceste cărți au avut un public țintă comun.” 🙂

        Like

      2. Mă refeream la publicul feminin care se lasă impresionat și cucerit de aceste scrieri. Sa spunem ca e un punct comun, dar doar atât. Îmi cer scuze, nu vreau să te simți jignită sau ceva. Uite, eu ironizam anumite aspecte ale cărții în maniera tipica în care îmi scriu articolele. Știu că sunt acide uneori cuvintele mele, dar din nou spun tratați ce scriu ca pe o glumă și nu o luați personal. :

        Liked by 2 people

      3. O, nu, stai linistita, nu o iau personal 🙂 De aceea si urmaresc blogul , in general imi place umorul tau si imi place sa cred ca am capacitatea de a “gusta” diferite abordari. Voiam doar sa argumentez punctual opiniile pe care le-am exprimat, intr-o forma oarecum scurta, sa nu plictisesc. Nu sunt o cititoare care agreeaza in mod deosebit siroposeniile, dar sunt carti romantice pe care le apreciez si aceasta este una dintre ele. 🙂

        Liked by 1 person

Leave a Reply

