De prin cărți adunate

Dăruiește-i cărți de Sfântul Valentin! 

Nu știu alții cum sunt, dar eu aș înlocui oricând buchetele imense de trandafiri cu câteva cărți, pe acestea din urmă găsindu-le mult mai utile. În plus, simt că acest cadou creează o legătură dintre cei doi. Ba chiar îmi permit să rescriu citatul lui Nicolae Dabija, de fapt a dărui cuiva o carte este o invitație la veșnicie.

Cum luna februarie ne îndeamnă la romantism (nu neapărat că în restul anului nu am căuta să oferim dovezi de iubire, din contră), o să recomand câteva romane (nu neapărat de dragoste), dar care cel mai probabil o vor impresiona. Să purcedem, zic:

1. Iubita locotenentului francez de John Fowles. Cred că în timp ce unele cărți pot fi citite în orice moment al vieții, altele au timpul lor. Iar acest roman cere o oarecare experiență, maturitate și o capacitate de înțelegere a durerii provocată de iubire. Este o carte care se citește cu emoție, uneori cu ochii umezi, care redeschide răni vechi. 

“Nu sunt fericită decât când dorm. Când mă trezesc, reîncepe coșmarul. Mă simt aruncată pe o insulă pustie, întemnițată, osăndită- și nimeni nu-mi spune pentru ce fărădelege. ”

2. Umbra vântului de C. R. Zafon. Dacă ai o iubită care iubește cărțile, misterul (și bineînțeles și pe tine), atunci dăruiește-i romanul în care le va întâlni pe toate, puse pe hârtie cu o scriere impecabilă. 

“… puţine lucruri îl marchează pe un cititor atât de mult ca prima carte care îşi deschide cu adevărat drum spre inima lui. Acele prime imagini, ecoul cuvintelor pe care credem că le-am lăsat în urmă ne însoţesc toată viaţa şi clădesc în memoria noastră un palat unde, mai devreme sau mai târziu – indiferent câte cărţi am citi, câte lumi am descoperi, câte am învăţa şi câte am uita –, ne vom întoarce.”

3. Eseuri de îndrăgostit de Alain de Botton. Femeile de regulă despică firul în patru și ce carte mai potrivită pentru firea lor meditativă decât una în care iubirea este abordată dintr-o perspectivă filosofică? 

“Dragostea neîmpărtăşită poate fi dureroasă, dar e o durere lipsită de primejdie, pentru că nu implică prejudicii aduse altcuiva decât ţie însuti; o durere intimă, pe cât de dulce-amăruie, pe atât de autoindusă.Dar imediat ce dragostea capătă reciprocitate, trebuie să fii pregătit să renunţi la pasivitatea de a fi rănit şi să-ţi asumi răspunderea de a provoca răni.”

4. Cel mai fascinant ținut este ținutul de mână. Cu stilul lui Mihai Gavrilescu a fost dragoste la prima vedere, poeziile lui sunt emoție pură, trezesc în tine dorința de a iubi. Nu cred că ar trebui să ofer mai multe argumente pentru a te convinge să oferi cuiva o carte de poezii, dar dacă totuși ai reticențe, îți las mai jos o fărâmă din talentul acestui om:

“Dacă am avea
pagini pline de urme de cafea
lăsate de nopțile
în care nu puteam dormi
și scriam povești în noi
despre un el și o ea.
Dacă am avea
semn de carte pus în trecut
acolo unde vrem mereu
să ne recitim
ca să simțim
că ne merităm locul
în biblioteca celui
care ne iubea.
Dacă am avea
poezii-note de subsol
la pragrafele care
ne-au plăcut mai mult.
Dacă am fi cărți,
oare câți ne-ar alege
după copertă
și oare câți ne-ar citi
cu dorința
de a ne fi cunoscut?”

9 thoughts on “Dăruiește-i cărți de Sfântul Valentin! ”

  1. Genial articol si recomandari de carti!Gen, Eseuri de îndrăgostit de Alain de Botton,o ador!Si da,prefer un teanc de carti,fie ele si luate de la un anticariat,(cu cat mai ieftine,cu atat mai multe)in locul unui buchet de flori pe care-l voi arunca,cu siguranta la maxim o saptamana.Vrem astfel de barbati!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

