De prin cărți adunate

Cărțile lunii ianuarie 

În acest an rezoluțiile scrise cu cerneală colorată sunt atât de realizabile, încât cred că am toate șansele ca pe la finele lui 2017 să mi se reducă respectul de sine la zero. Ca să vă faceți o idee, trebuie să-mi iau carnetul (deși sunt paralelă cu tot ce ține de acest subiect), să învăț germana (deja se adună lacrimi în colțurile ochilor) și mi-am propus să citesc undeva pe la 150 de cărți. Poate fiindcă am fost cuprinsă de emoția unui nou început, dar pe plan literar am strălucit și am reușit performanța de a citi 13 cărți. Nu neg, pe alocuri poate calitatea a lăsat de dorit și sper ca luna viitoare să acord mai multă atenție clasicilor.  Până atunci să aruncăm o privire asupra titlurilor lunii ianuarie:

1. Tema pentru acasă de Nicolae Dabija. Romanele de dragoste nu sunt tocmai pe placul meu fiindcă le găsesc prea previzibile, pline de clișee și nici nu au o intrigă captivantă. Bineînțeles că nu sunt toate așa. În cartea lui Dabija iubirea se află sub amenințarea armei lui Stalin, e capabilă de cele mai mari sacrificii iar durerea te însoțește la fiecare pagină. E o carte scrisă inteligent și care te ține în priză.  

2. Umanii de Matt Haig. Această carte are toate șansele să devină una dintre cele mai bune lecturi ale anului în curs fiindcă m-a pus de nenumărate ori pe gânduri, am întâlnit multe idei de subliniat și recitit din când în când, doar pentru a-mi aminti care sunt lucrurile care contează cu adevărat în viață și cum stă treaba cu fericirea. 
3. Zi după zi de David Levithan. Inițial mi-a captat atenția prin subiectul pus pe scenă -un adolescent se trezește zilnic în alt corp-dar imediat ce adolescentul se îndrăgostește (și e de la sine înțeles că în situația lui nu poate fi jumătatea cuiva) cartea devine povestioara unor îndrăgostiți născuți sub o stea potrivnică. Am finalizat această lectură cu un sentiment de melancolie și nici nu am extras lecții din ea. 

4. Pădurea norvegiană de Haruki Murakami, cartea care m-a intrigat și nu fiindcă are multe pasaje erotice, ci fiindcă nu știu a spune dacă mi-a fost sau nu pe plac. Sunt undeva la mijloc, dar balanța tinde să încline spre un calificativ favorabil, fiindcă m-am regăsit printre personaje și întâmplări. Totuși dacă vrei să o citești, să știi că scriitorul are un stil mai neconformist, dar care te captivează de fiecare dată . 

5. Degeaba cânta cucuveaua de Lucian Cristescu e un roman plin de tradiții și credințe specifice românului, în care moartea și viața de dincolo sunt abordate dintr-o perspectivă tipică poporului din care fac parte. Pe alocuri informațiile și explicațiile oferite mi s-au părut interesante, alteori m-au impresionat poveștile personajelor și rareori am schițat un zâmbet citind dialogurile atât de vii. 

6. Răniți de Jasinda Wilder. Am citit această cărțulie erotico-romantică într-o singură noapte și dacă incipitul mi-a fost pe plac (o tânără rămâne orfană în timpul războiului iar pentru a nu muri de foame alege să se prostitueze), continuare scriiturii m-a determinat să-i ofer un loc în topul celor mai slabe cărți citite. 

7. Exerciții de echilibru de Tudor Chirilă. Una dintre puținele lecturi care a reușit să-mi depășească așteptările. Printre paginile cărții am descoperit un Tudor Chirilă pasionat de viață, de artă, de frumos, un visător, un om care a înțeles în ce constă fericirea și care sunt lucrurile care contează. Uneori tratează subiecte mediatizate, alteori vorbește despre incapacitatea oamenilor de a discerne irelevantul din mulțimea întâmplărilor și gândurilor zilnice. 

8. Instrumente mortale (Orașul de sticlă) de Cassandra Clare. Al treilea volum al seriei continuă în aceeași manieră: replici amuzante, suspans, răsturnări de situație. Scriitoarea, deși în fond nu aduce nimic nou, reușește totuși să țină cititorii cu sufletul la gură . 
9. Chimista de Stephenie Meyer. Scriitoarea celebrei serii Twilight revine în scenă cu o încercare de roman polițist, cu vagi trăsături de thriller, o scriitură în care, după primele 50 de pagini intuiești tot ce urmează. Am zburat printre rânduri (până pe la jumătatea cărții) doar fiindcă are un limbaj foarte simplu. La Stephenie am apreciat mai mereu și tendința umoristică a scriiturii. Totuși de la jumătatea romanului am tras de mine pentru a-l finaliza. 

10. Spioana de Paulo Coelho a fost o altă carte pe care am citit-o într-o singură seară, un roman care nu a trezit nimic în mine și în urma căruia mi-am promis că nu-l mai citesc pe Coelho. Cărțile acestuia sunt doar niște telenovele puțin retușate din tastatură, scrierile lui ar putea impresiona doar o gospodină ce în timpul liber se delectează cu Sandra Brown și Nora Roberts. 

11. Femeia la 30 de ani de Balzac. Fără dar și poate, cea mai bine scrisă carte a lunii. Totuși să-l citesc pe Balzac a fost o provocare pentru mine fiindcă are un stil ce îți amintește de cele mai dureroase metode de tortură din istorie. Balzac e scriitorul care aruncă cu metafore și jocuri de cuvinte doar pentru a exprima o idee banală.

12. Central Park de Guillaume Musso. Nefiind la prima carte a scriitorului,  eram familiarizată cu stilul acestuia și pasiunea pentru răsturnările de situație, însă tot m-au surprins unele evenimente. Central Park e un thriller plin de suspans, cum sunt de fapt toate cărțile francezului, care transmite și câteva lecții importante de viață. 

13. Tatăl celuilalt copil de Parinoush Saniel. Deși mulți au denumit-o “o carte de parenting deghizată”, mie mi s-a părut a fi mai mult de atât. E un roman scris din perspectivă dublă, cea a unui copil de patru ani, cu o imaginație foarte bogată, dar care nu vorbește și cea a mamei care luptă pentru a-și apăra fiul de duritatea și prejudecățile unei societăți superficiale. Deci e mult mai emoționantă decât o carte cu sfaturi pentru părinții moderni. 

Închei cu a vă întreba cum stați cu rezoluțiile? Și nu doar cu cele de lectură. 

7 thoughts on “Cărțile lunii ianuarie ”

  1. Fără rezoluții! Moarte rezoluțiilor! XD Dar lăsând gluma la o parte, prefer să mă las puțin dusă de val cu lecturile, dacă le planific foarte bine nu reușesc niciodată să-mi ating ținta. 😉

    Liked by 1 person

Leave a Reply

