Despre scris și alți demoni

5 sfaturi pentru bloggerii de carte aflați la început de drum 

Constat că bloggerii se tot înmulțesc – o fi bloggingul un nou curent literar probabil- chestie care îmi bucură în mare măsură inima. Spun în mare măsură fiindcă realizez că nu toți o fac din dragoste pentru cuvinte, ci fiindcă e o modalitate aparent ușoară de a câștiga bani sau de a primi câte ceva gratis. Și nu mă înțelegeți greșit, atâta timp cât oferi ceva de calitate, e mai mult decât ok dacă ești răsplătit. 

Totuși nu doresc să mă îndepărtez de la scopul principal al articolului- acela de a oferi un conținut folositor cuiva- spre o altă scriere păreristă în care să judec motivele unora pentru care și-au creat un spațiu virtual. Înainte de a trece la motivul pentru care ai deschis acest articol, specific că sunt colaborator pe un blog de cărți, unde scriu recenzii, de un an și jumătate. De altfel, pe blogul personal am făcut numeroase topuri, am recomandat ce am crezut de cuviință că merită. Totuși dacă tu crezi că nu am dreptul să-ți ofer un sfat, ești liber să închizi pagina și să nu pierzi timp prețios cu mine. Nu te grăbi să mă înjuri în secțiunea comentarii fiindcă nu are rost să-mi pierd vremea cu tine. Așadar:

-înainte de orice, asigură-te că stăpânești bine gramatica limbii în care scrii. În primul rând fiindcă nu o să convingi pe nimeni să citească o carte dacă tu nu prea știi cum stă treaba cu i-urile, dacă “voiam” e “vroiam” pentru tine și folosești “pe care” doar la sărbători. Iar în al doilea rând fiindcă e penibil să scrii despre cărți cu greșeli gramaticale.

-încearcă să-ți dezvolți vocabularul. Pe mine mă motivează mai mult să citesc un om care scrie bine, decât unul cu un limbaj foarte sărăcăcios. Așa că încearcă să înveți cuvinte noi și joacă-te pe cât posibil cu ele. Fii inventiv!

-nu te limita doar la un gen literar sau doar la a citi literatură de consum. Știu că pentru scriitorii clasici ai nevoie de puțin curaj și multă răbdare, dar te va ajuta foarte mult să îi citești pentru că o să înveți multe cuvinte noi. Dacă o să treci de la “Fifty shades of Grey” la “De vorbă cu Emma” nu o să-ți îmbunătățești scrierea. Așa că citește mult, “cărți bune pentru a ști ce să faci și slabe pentru a ști ce să nu faci”, după cum a spus Stephen King. Mă rog, nu acestea au fost cuvintele lui, dar aceasta era ideea.

-fii obiectiv. Eu, de exemplu, detest romanele de dragoste. Resping ideea de a citi o carte în care singurele evenimente importante sunt câteva certuri de îndrăgostiți și despărțirile lor. Totuși, dacă citesc o carte de dragoste-știu și eu ce stare mă cuprinde-incerc să caut și punctele bune atunci când fac recenzie, să scriu despre ea fără prejudecăți. Pe scurt “dați Cezarului ce e a Cezarului”.

-nu te aștepta din primele luni ca toate editurile și scriitorii să-ți sponsorizeze biblioteca. Pentru sponsorizări ai nevoie de experiență și o comunitate în jurul blogului. În plus, să dai un mesaj unui scriitor în care să-i ceri o carte pentru recenzie, e o dovadă de lipsă de respect pentru munca acestuia.

Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne altceva de făcut decât să-ți urez succes! Și fii perseverent! 🙂

sursă imagine 

11 thoughts on “5 sfaturi pentru bloggerii de carte aflați la început de drum ”

  1. Poţi să razi comentariul din prima, sau să-l citeşti până la sfârşit. Dar… a te apuca să-i înveţi pe bloggeri să scrie, este mai mult decât o greşeală. Nu faci altceva decât să-ţi mai adaugi nişte duşmani, nicidecum să aduni amici. Nu uita că blogosfera este o comunitate, un loc în care rezistă doar cei care au cititori. Dacă te hotărăşti să scrii pentru câţiva prieteni, e ok, dar dacă te hotărăşti s-o faci pe bune, să te şi citească altcineva, fără să te cunoască, e ceva mai greu. E clar că dacă n-ai habar de limba romana, pierzi din prima. Dacă nu ştii un strop de tehnoredactare şi principalele regului de scriere într-o postare publică, pierzi iar. Dacă ai în scris o aroganţă distructivă, ca în postul de mai sus… rişti să fii scoasă din blogosfera la prima greşeală. Şi greşeli poţi face uşor, de topică, de literă, de Richard Bachman, din care crezi că ai citat aproximativ şi altele. “Pe scurt “dați Cezarului ce e a Cezarului” (…)” ţi se pare corect? Asta doar dacă ai tradus-o din rusă, cu ajutorul unui profesor englez, care a învăţat în Grecia. Vezi cât de uşor poţi greşi? Altă greşeală: între cratimă şi primul cuvânt există un spaţiu, când faci o enumerare “cu liniuţă de la capăt”. Nu-mi propun să-ţi fac corectura pe text, ar fi aiurea, nici nu vreau să publici acest post, îţi sugerez doar, dacă că vrei să dai sfaturi, fii mai riguroasă cu postările tale. Şi afişează-ţi numărul de vizitatori, chiar daca n-ai foarte mulţi, este o dovadă de sinceritate.

    Baftă multă!

    Like

    1. 1. Nu îi învăț să scrie. Le ofer sfaturi. Le sugerez chestiile pe care nu le-am văzut din păcate la mulți bloggeri începători.
      2. Mi-am adunat prieteni datorită acestei postări. De exemplu, am primit doua mesaje și cereri de prietenie pe facebook de la oameni care și-au dorit sa ma felicite personal.
      3. Nu sunt aroganta. Mă rog, nu am fost în acest articol, de regulă sunt, recunosc.
      4. Nu afișez acel număr fiindcă nu cred că ar interesa pe cineva.
      5. Nu aprob doar comentariile care au un limbaj vulgar, pe al dumneavoastră nu am nici un motiv să-l ignor.
      Vă mulțumesc mult pentru opinie!

      Liked by 1 person

  2. Dacă ai în scris o aroganţă distructivă, ca în postul de mai sus… rişti să fii scoasă din blogosfera la prima greşeală.

    – 1. Cine decide dacă postul de față e scris într-o notă arogant-distructivă? 2. Cine o scoate din blogosferă (care blogosferă?) pe Mirabela? 🙂 Mulțumesc.

    Liked by 1 person

  3. Un articol de bun simt. Sunt multe de spus pe aceasta tema. Eu am un blog generalist unde mai scriu si prezentari ale unor carti pe care mi-a facut placere sa le citesc si le recomand celor care binevoiesc sa imi citeasca blogul. Este un hobby, nu castig nimic din asta. Iti doresc mult succes!

    Like

  4. Mi-a placut articolul 🙂 !! Felicitari! Eu am inceput de putin timp fac blog, imi place mult sa citesc si de fiecare data cand citesc o carte care ma surprinde simt nevoia sa impartasesc asta cu multe persoane de aceea m-am hotarat sa scriu aici.
    As dori sa-ti stiu parerea https://literealiniate.wordpress.com/ ,asta doar daca doresti sa mi-o spui, as aprecia-o fie buna fie rea 😉 !!

    Like

Leave a Reply

